Ms Prinsessan Desirée

Byggd: 1971

IMO: 7037806

Signal: SDJO

Hemmahamn: Göteborg

1971. Levererad till Sessanlinjen (GFL), för trafik mellan Göteborg och Frederikshavn.

1983-03. Insatt som Europafärjan för Stena Lins dotterbolag, Varberg-Grenå Linjen

1985. Förlängdes namnet med en romersk tvåa till Europafärjan II

1987-03. Omdöpt till Lion Princess

1993. Såld till Norska Scandi Line, leverans Mars -94

1994-04-14. Insatt i Scandi Line trafik mellan Strömstad och Sandefjord, omdöpt till Bohus satt under Norsk flagg hemmahamn: Sandefjord, signal: LHDT

2006-11-26. Fick Bohus styrfel och gick i lä vid Bastø i Oslofjorden. Bohus gick i cirklar innan situationen kom under kontroll. (Källa SVT Text)

Ms Prinsessan Desirée (närmast) & Ms Prinsessan Christina. Vykort från min samling

Ms Prinsessan Desirée. Fotot Vykotr från min samlimg

Ms Europafärjan. Foto Vykort från min samling

Ms Europafärjan. Varberg, Foto Vykort från min samling

Ms Europafärjan. Avgår Grenaa Maj -85. © Foto Martin Jensen

Ms Europafärjan II. © Foto Okänd (fått av Linus Andersson) från min samling

Ms Lion Princess. Foto: Vykort från Lion Ferry

Ms Lion Princess. På väg in i Halmstad 93-05-01. © Foto Preben Mogensen

Ms Bohus. Ankommer Strömstad 94-07-22. © Foto Preben Mogensen

Ms Bohus. Sandefjord 99-07-19. © Foto Preben Mogensen

Ms Bohus. Sandefjord 99-07-19. © Foto Preben Mogensen

Ms Bohus. Ankommer Strömstad 04-07-29. © Foto Preben Mogensen

Ms Bohus. Babord bryggvinge 04-07-29. © Foto Preben Mogensen

Ms Bohus. Styrbord bryggvinge 04-07-29. © Foto Preben Mogensen

Ms Bohus. Bryggan 05-11-14. © Foto 1:e Styrman

Ms Bohus. Bryggan 05-11-14. © Foto 1:e Styrman

Ms Bohus. Däcksplan. från Color Line broschyr, Guide Bohus

Ms Bohus. Avgår Strömstad 08-07-14. © Foto Preben Mogensen

Ms Bohus. Denna gömmer sig i skorstenen 08-07-18. © Foto Preben Mogensen

Ms Bohus. Ankommer Strömstad 2008-12-27 (Kl: 09.22) © Foto Preben Mogensen

Ms Bohus. Här tittar den Lion gula skorstensfärgen fram efter 14 år och ca 1 mm tjockt lager vit färg. 2008-12-27

© Foto Preben Mogensen

Åter till första sidan.